Jest wiele domów pasywnych – teraz przyszedł czas na łódź pasywną. Tak pomyślał mieszkający w Szwajcarii żeglarz, badacz, a przede wszystkim poszukiwacz przygód Peter Gallinelli i zbudował – ze wsparciem firmy Klingenburg – jacht pełen innowacyjnych i rewolucyjnych pomysłów.
Jacht Gallinelliego – „Nanuq“ (inuickie słowo oznaczające niedźwiedzia polarnego) – żaglowiec mierzący niecałe 18 metrów długości, wykonany z aluminium, jest w zasadzie pływającym igloo.
I tak ma właśnie być, gdyż plany szypra są następujące: „Nanuq“ ma wraz z załogą zamarznąć w grenlandzkim lodzie dryfującym i przezimować w temperaturach dochodzących do -40°C. Gallinelli nazywa tę przygodę w wiecznym lodzie „Passive igloo project“.
Centrum cyrkulacyjnym jachtu-igloo jest przeciwprądowy płytowy wymiennik ciepła firmy Klingenburg. Model GS-18/150 pokryty jest żywicą epoksydową, co sprawia, że wymiennik ciepła jest odporny na wodę morską.
Płytowy wymiennik ciepła przyczynia się istotnie do tego, że „Nanuq“ pozostaje energetycznie samowystarczalny w wiecznym lodzie. W małej, kompletnie izolowanej kajucie już dzięki ciepłu ciała i gotowaniu można uzyskać temperaturę wynoszącą o 25 stopni więcej niż temperatura zewnętrzna. Model GS-18/150 odzyskuje znaczną część tego ciepła.
Jak pokazuje grafika, najpierw zimne powietrze zewnętrzne (1) jest ogrzewane przez wodę morską (2). Przeciwprądowy płytowy wymiennik ciepła (3) wykorzystuje powietrze zużyte z kajuty
o wyższej temperaturze (4) i tak ogrzewa dalej wchodzące powietrze. Przykładowe wyliczenia wskazują, że z -30°C stopni powietrza zewnętrznego powstaje +8°C na pokładzie. Pozostałe ciepło ma dać energia elektryczna generowana przez wiatraki umieszczone na zewnątrz żaglowca.
„Passive igloo project“ opiera się w całości na działaniach zrównoważonych i efektywności energetycznej, jednak służy on jeszcze innym celom badawczym. Dla państwowej, francuskiej służby meteorologicznej Météo France załoga wypuszcza trzy stacje pogodowe w formie boi.
Z kolei dla organizacji zanjmującej się ochroną środowiska – Ocean eye – żeglarze pobierają próbki wody, aby mierzyć koncentrację plastiku w wodach arktycznych.
Więcej na temat projektu Nanuq na http://igloo.sailworks.net/